Niet iedere senior kan nog even goed autorijden als vroeger.

20 oktober 2006

Rijvaardigheidstest voor senioren. G. Plakmeijer (instructeur) rijdt een half uurtje met Joh. Roschar (92) mee. Na de rit bespreken zij samen hoe het is gegaan. Voor vertrek worden de lichten gecontroleerd. ’U zegt wel dat ik over mijn schouder moet kijken, maar uit mijn ooghoeken zie ik alles al!” Fetty de Groot (77) verdedigt zich tegenover haar rij instructeur. Ze doet mee aan een vrijwillige rijvaardigheidstest voor 55-plussers in Voorthuizen, die georganiseerd is door Veilig Verkeer Nederland (VVN), afdeling Barneveld. „Ik voel me heel zeker op de weg”, vertelt ze. „Ik wil alleen weten wat voor foutjes er in de loop der jaren in zijn geslopen.”

Link voor uitgebried verslag

Bron:Trouw

 

 

Veiligheidshesjes voor leerlingen Beatrixschool

donderdag 25 september 2003

 

DE GLIND - Wethouder Jan Willem Bakkenes reikt maandag 29 september de eerste veiligheidshesjes uit bij de Prinses Beatrixschoolin De Glind. Het uitreiken van veiligheidshesjes aan basisschoolkinderen is in gang gezet door de verkeersveiligheidsorganisatie 3VO en de gemeente Barneveld.

Aan alle basisscholen in de gemeente Barneveld is een mailing gestuurd met het aanbod om tegen gereduceerd tarief veiligheidshesjes voor de kinderen te bestellen. De ouders zijn door de school benaderd met het aanbod. De hesjes zijn fel oranje met twee reflecterende banden.

De scholen ontvangen vier hesjes om te gebruiken bij schoolactiviteiten waarbij kinderen zich in groepen lopend of fietsend op de openbare weg begeven. In totaal zijn er 300 hesjes besteld. De gemeente heeft een financiële bijdrage van ruim 1000 euro geleverd voor de aanschaf van de hesjes. De eigen bijdrage die voor de ouders resteert, bedraagt vijf euro per hesje.

De hesjes zorgen ervoor dat juist in de komende donkere dagen, de kinderen goed zichtbaar zijn als ze naar school lopen of fietsen. Enige jaren geleden heeft er een soortgelijke actie plaatsgevonden in de gemeente Barneveld. Op verzoek van de schooldirecteuren is er nu weer een actie opgezet.

Bron: Barneveldse Krant

 

Schoolkinderen veilig de winter in

dinsdag 30 september 2003 00:00

BARNEVELD - Naarmate de dagen korter worden neemt de onveiligheid voor schoolkinderen toe. Niet zelden moeten ze in het donker naar school. Vandaar dat verkeersveiligheidsorganisatie 3VO in samenwerking met de gemeente Barneveld een actie op touw heeft gezet. Het resultaat: felgekleurde veiligheidshesjes voor driehonderd schoolkinderen.

Wethouder Jan Willem Bakkenes reikte maandag de eerste exemplaren uit aan kinderen van de Prinses Beatrixschool in De Glind. Alle basisscholen in de gemeente hebben een brief ontvangen met het aanbod om tegen gereduceerd tarief veiligheidshesjes voor de kinderen te bestellen. De hesjes zijn fel oranje met twee reflecterende banden. De scholen ontvangen vier hesjes om te gebruiken bij schoolactiviteiten waarbij kinderen zich in groepen lopend of fietsend op de openbare weg begeven. De gemeente heeft een

ruim 1000 euro bijgedragen voor de aanschaf. Enige jaren geleden heeft er een soortgelijke actie plaatsgevonden in de gemeente Barneveld. Op verzoek van de schooldirecteuren is er weer een actie opgezet.

Bron: Barneveldse Krant

 

Reportage: `Het voelt een beetje als een examen`

Door: 36 | donderdag 2 oktober 2003

BARNEVELD - De zestig 55-plussers die woensdag deelnamen aan de seniorentestrit zijn zonder uitzondering enthousiast over het evenement. ,,Heel erg nuttig", bestempelt de 78-jarige mevrouw W. van Kooten uit Barneveld het initiatief. ,,Je wordt nooit slechter van zo`n test. Bovendien is het belangrijk om bij te blijven", doelt ze op verkeersregels die veranderd zijn of erbij gekomen zijn.

Door Jolanda Denekamp

 

Tijdens de kennistest in het gemeentehuis worden de deelnemers hier nog eens extra op gewezen. ,,Bijvoorbeeld de fietsers van rechts die voorrang hebben op gelijkwaardige kruisingen."

`Leg u hoofd tegen de steun. Als u vierkantjes ziet bewegen, druk dan op de knop`, gebiedt de dame bij de ogentest. `Gaat u mee naar de andere kamer voor een gehoortest?`, klinkt het in de gang. De groep is in drieën verdeeld: een aantal mensen gaat met een instructeur de weg op, een aantal doet de oog- en hoortest en de derde groep zit in de raadzaal om uit te vinden hoe het gesteld is met de kennis van de verkeersregels. In de raadzaal is een dia geprojecteerd van een fietser op een fietspad met daarvoor een zigzaglijn op het asfalt. ,,Als je zigzag over die lijn fietst sta je aan het eind stil voor de oversteek", grapt de instructeur. Gelach klinkt uit de stoelen. `Kijk uit. Gevaarlijk punt betekent dat!` Hier en daar verwonderde gezichten. Nieuwe verkeersborden verschijnen op het scherm. Een blauw bord met een parkeermeter erop. ,

,Wij rijpere jeugd willen nog wel eens de vertrektijd op de schijf aangeven, maar dat moet natuurlijk de aankomsttijd zijn." De verkeersdeskundige van 3VO legt met groot enthousiasme uit dat het gaat om het bewust zijn van.

 

Vijfde versnelling

,,Ik reed niet snel genoeg de oprit naar de snelweg op", reageert een automobilist na zijn rit met een instructeur naast hem. De deelnemers stapten in hun eigen auto. ,,Thuis hadden ze wel eens op- en aanmerkingen, dus daarom ben ik hier naartoe gegaan." De Barnevelder J.H. van Stormbroek pakt al snel de auto om ergens naar toe te gaan, ook binnen zijn woonplaats. ,,Het rijden gaat goed, daarom durf je hier ook te komen", motiveert hij. ,,De eigen bijdrage van vijf euro die je als deelnemer moest betalen, is zeker geen weggegooid geld geweest.``

,,Ik reed vrij hard een rotonde over, zei de instructeur, maar het kon best vond ik``, blikt Van Stormbroek terug op de testrit. ,,De instructeur zei ook dat ik langer in de vijfde versnelling kon blijven rijden als ik vaart minderde. Dat zou beter zijn voor de auto. Daar heb je toch wat aan!" Daarnaast kreeg hij als advies wat meer over zijn schouder te kijken bij het afslaan. Een advies dat hij zeker zal opvolgen. Datzelfde geldt voor een mede-cursiste. ,,Ik moet wat meer letten op fietsers die tegen het verkeer in rijden op het fietspad", vertelt de 84-jarige Garderense M. de Boone-Nachenius. Ze voegt er aan toe dat het wat vreemd is om daarop te moeten letten, maar ja `fietsers rijden ook gewoon met zijn drieën naast elkaar tegenwoordig`.

 

Niet druk genoeg

Een andere automobiliste merkt op na haar rit: ,,Ik dacht `laat ik maar meedoen`. Je leert er altijd wat van. Eigenlijk was het jammer dat het niet drukker was op de weg." Een 75-jarige Kootwijkerbroeker die ook liever niet met zijn naam in de krant wil, onderschrijft enthousiast het belang van de dag. ,,Ik heb me meteen ingeschreven. Ik heb mijn rijbewijs al 55 jaar en ben een groot liefhebber van autorijden. Door Rotterdam, Amsterdam en over de snelwegen. Vanmiddag moest ik via Harselaar-West de A30 op en daarna weer Barneveld-dorp in. Van te voren was ik `iets gespannen`. Het voelde een beetje als een examen. De instructeur zei na afloop dat het `heel goed` ging, ik moest alleen iets meer in de linkerspiegel kijken. Dat deed ik wel, maar dat was niet duidelijk genoeg. Je moet echt je hoofd helemaal draaien. Zo`n test is heel goed om te zien wat je goed doet of verleerd bent."

Het meest voorkomende euvel bleek tijdens de ritten te weinig afstand houden ten opzichte van voorgangers, maar ook het goed om zich heen kijken kon wel iets beter. ,,Ouderen worden ook wat strammer in hun nek waardoor ze niet meer zo goed over hun schouder kunnen kijken en bij het afslaan niet controleren of er fietsers naast hen rijden" zegt instructeur F. Lovink, in het dagelijks leven rij-instructeur in Nijkerk

Of aan de seniorentest ook is meegedaan door automobilisten die minder goed rijden, is de vraag. Lovink: ,,De mensen die we zouden willen hebben, komen niet omdat ze te bang zijn dat ze op de vingers worden getikt. We hopen wel dat deelnemers van vandaag naar huis gaan en op verjaardagen vertellen hoe nuttig zo`n test is.". Gevaarlijk verkeersgedrag is Lovink gisteren niet tegengekomen.

Bron: Barneveldse Krant

Trouw