Je browser kan geen 1.0 Java applets weergeven, dus is er een venster dat het programma weergeeft.

 



Reactietijd

Je rijdt op de snelweg, luistert wat naar muziek en denkt aan ......

Plotseling doemen de remlichten van je voorganger op. Je remt en de auto gaat langzamer.

Maar er is een kleine vertraging voordat je echt aan het remmen bent: je reactietijd.

Dat is de tijd tussen het waarnemen en het reageren op een gebeurtenis.

In die tijd verwerken je hersenen de waarneming en je denkt na over wat je gaat doen. De auto rijdt in die tijd dus gewoon door, je remt nog niet!!

Wil je een botsing voorkomen en beide auto moeten volledig tot stilstand gebracht worden, dan is er een minimale afstand tussen de twee auto's nodig. Dat is de afstand die je aflegt in de reactietijd plus de afstand die je aflegt terwijl je aan het remmen bent.

De afstand die je in je reactietijd aflegt is: (de snelheid van je auto) x (je reactietijd).

De afstand die je aflegt terwijl je remt, heet de remafstand.

De remafstand en de afstand die je aflegt in de reactietijd zijn samen de stopafstand.

 

Aanwijzingen voor de animatie

        1. Klik zo snel mogelijk op "Rem" met de linker muisknop zodra het stoplicht op rood springt. De tijd tussen het op rood springen van het stoplicht en het remmen is weergegeven in het tekstveld als je reactietijd.

        2. Daarnaast is de tijd die nodig is om tot stilstand te komen (de remtijd) weergegeven.

           De corresponderende afstanden zijn weergegeven in de grafiek.

        3. De variabelen:

  1. Beginsnelheid van de auto; de standaard waarde is 72 km/h = 20 m/s. Deze waarde kan weergeven worden in km/h, mijl/h of m/s
  2. De wrijvingscoëfficiënt van de banden met de weg; standaard is deze 0,8

         4. De kleine punten geven de snelheid van de auto weer. De Y-as is de maat voor de snelheid.

        5. Het tekstveld "Muis; x, v" geeft de x-coördinaat en de snelheid weer op de plaats van de muis.

           Door met de muis te slepen, wordt de relatieve afstand en snelheid veranderd (t.o.v. waar de muis begon met slepen).

        6. Klik de Reset -knop aan om opnieuw te beginnen.

  

  * De wrijvingscoëfficiënt is o. a. afhankelijk van de wrijving van de banden met het wegdek. Daarbij spelen ook weer factoren mee als soort wegdek, weertype, enz.

     Gebruik de onderstaande waarden om te experimenteren met de verschillende soorten wrijving met het wegdek.

 

 

 

 

 

Met dank aan:

Prof. Fu-Kwun Hwang van de National Taiwan Normal University

en Wiebe Post van de Keizer-Karel College in Amstelveen.

Tip: Kijk ook even op  “Virtueel  Practicumlokaal